… Drawing a Tiger

18 02 2014

Nu är det väl närmare ett år sen, eller kanske rentav ännu längre sedan jag skrev i min blogg. Folk har frågat om jag har slutat eller gett upp. Men så är fallet inte. Det har bara inte blivit nåt mer, och avsaknaden av energi är väl egentligen den största anledningen, i och med hela året 2013 som blev mitt svartaste år. Men jag tog mig igenom det, och håller väl på att kravla mig upp ur det svarta hålet för att komma på fötter igen. Det tar sin tid, och det går inte att stressa även om man skulle vilja det. En lång väntan på bättre tider är det, och man måste vara tålmodig har jag märkt. Men nog om det.

Jag minns inte om jag skrev nåt om tecknande förut, men hur som helst så är de det jag gjort i stor del under 2013 för att kunna tänka på annat och göra nåt kreativt. Har fått mycket beröm för det jag gjort, men allt jag gjort hittills är dock bara ”kopior” på andras verk, vilket inte är nåt fel i sig. Men när  jag har sugit åt mig tillräcklig med kunskap ska jag kunna göra nåt eget. Men det absolut svåraste är att våga misslyckas. Roligast är det hur en massa folk kan kritisera tecknandet och säga att saker ska vara si och så, och att det inte ser rätt ut, eller fel vinkel eller perspektiv. Och många av dessa har aldrig ens ritat själv, och helt plötsligt är dom experter inom området. Men nog om det. Jag har under 2013 gjort ca 30+ teckningar, och jag tänkte nu dela med mig lite av dom här. En jag vill tacka är min ”mentor” om man kan säga så, Mr. Mark C. Han besitter otroliga kunskaper inom tecknande, och jag har försökt följa hans guider.

20140206_100827_Kunskapsgatan

Här har jag börjat med en rad guidelinjer, ca 5 cm mellan linjerna. Började sedan med ögonen uppe i hörnet på den nedre boxen.

20140206_103333_Skomakargatan

Efter det så följde jag guiden och utformade nosen och lite av kinderna på tigern. Sedan började jag lite smått med ränderna, redan här känner jag att jag har tagit mig lite vatten över huvudet och inser att det kommer bli svårt. Men jag fortsatte ändå.

20140206_110703_KunskapsgatanTyckte det var svårt att få båda sidorna att se hyffsat lika ut, men i det stora hela när det är klart så är det inte hela världen om de inte blir lika. Gav tigern en mun nu och satte ut ”punkterna” där morr håren växer ut ifrån.

20140206_114021_KunskapsgatanÖronen ditsatta, och utformningen av huvudet är klart, och ja, huvudet kan tyckas se stort ut. Men jag följde en guide, och det finns referens bilder på en massa tigrar och alla ser olika ut. Vissa har mer smala huvuden, vissa har mer päls och ser därför större ut och så vidare. Morrhåren är nu ditsatta och tanken är att göra dom vita, eftersom dom är det. Mera ränder är ditsatta.

20140207_095148_KunskapsgatanTar fram min svarta Prismacolor penna och fyller i ögonen och alla ränder så det ser mer ”levande” ut. Det är nu det absolut svåraste steget är, och det är att få dit päls. Rita päls är fan bland det svåraste som finns, en riktig utmaning. Men hur jag än gjorde så fick jag inte till ränderna på samma sätt som Mark, men och andra sidan så har han betydligt mer erfarenheter av detta än jag, så man kanske ska nöja sig ändå. Det är trots allt första gången jag gör en tiger.

20140207_112538_KunskapsgatanLite mer skuggningar på plats, och att få till skuggningar på nosen var en utmaning. Så att det ser ut som en nos.

20140207_120946_KunskapsgatanHär började jag lägga in lite svart bakom morrhåren, och på så sätt få fram de vita stråna. Mer skuggningar runt huvudet gjordes också.

tiger_finishedOch här är den i stort sett klar. Försökt jämna till skuggor kring morrhåren och nosen, och känner att jag kan inte få till så mycket bättre än detta. Går nämligen inte att sudda det svarta. Men för att vara första gången att göra en tiger och följa guiden så blev det rätt okey. Men det var i alla fall den svåraste teckningen jag gjort. Antagligen kommer jag säkert försöka mig på andra utmaningar som är svåra. Samtidigt är det kul, för man lär sig under resans gång.

Det material jag använde mig av under denna teckning är följande:

  • Blyertspennor med hårdhet 2B, H och 2H
  • Svart Prismacolor

Att sitta och rita är väldigt avslappnande, och lyssna på bra musik samtidigt. Detta är vad jag vill göra, men svårt att tjäna på det. Så för tillfället är det en ren hobby.

Over and Out // Rob


Åtgärder

Information

Kommentera

