…This year it will finally come.

16 01 2012

Så efter år av väntan så är vi inne på 2012. Året då jorden ska gå under enligt Maya. Men det är inte det jag ville skriva, utan 2012 är året då ÄNTLIGEN The Hobbit får premiär. Efter långa utdragna förhandlingar så blev det ju klart för något år sedan att The Hobbit äntligen skulle filmas, historien som utspelar sig före Lord of the Rings och berättar bland annat hur Bilbo Baggins hittar ringen. Boken är underbart skriven av Tolkien, och är mer av en barnbok egentligen, men lika bra ändå. Väldigt lättläst. Under 2011 fick vi äntligen bekanta oss med de 13 dvärgar som är med i storyn och vi fick också se skådespelarna bakom, och även färdigsminkade och klädda. Jag riktigt längtar.

Sen kom trailern strax före jul, och den var riktigt stämingsfull. Jag minns när jag först såg trailern till Fellowship of the Ring för första gången nångång under 1998-1999 och det gav rysningar och gåshud. Jag vet inte hur många gånger jag såg den trailern. Och Hobbit trailern gav likadana känslor, så det kan bara båda gott. Värt att nämna är att filmen faktiskt blir 2 filmer, The Hobbit – An Unexpected Journey som har premiär i december 2012. Sen året efter så kommer The Hobbit – There and Back Again. Häromdagen kom det senaste fotot ur filmen.

Vet inte om man kan kalla detta för spoiler egentligen. Men suget att se filmerna ökade markant nu efter denna bild. Det var ett tag sedan jag läste böckerna nu, men jag undrar om denna scen ovanför kan ha något att göra med spindlar och svärdet som han namnger. Den som lever får se.

Att se Martin Freeman spela Bilbo ska bli riktigt intressant. Men när man ser honom så kan man inte låta bli att se Dr. Watson där jag först såg honom i den brittiska serien Sherlock. Även hans medspelare Benedict Cumberbatch är med i The Hobbit, men dock så har han bara lånat ut sin röst till draken Smaug och Necromancern. De som följt produktionen känner nog till att Peter Jackson har släppt 5 stycken video dagböcker hittills som verkligen är värda att se. Och fler lär nog följa, synd att det är långt mellan gångerna.

Detta måste nog vara årets mest eftertraktade film, om inte decenniets mest kanske. Jag vet i alla fall att oavsett var jag befinner mig så ska jag se denna film, både en och två gånger… i 3D.

Over and Out // Rob


Åtgärder

Information

Kommentera

