…Star Wars: The Old Republic MMORPG

26 11 2011

Så har äntligen BETA helgen startat av detta spel. Egentligen är det en helg för stress test av deras hårdvara inför lanseringen om mindre än en månad. Men klockan 17.00 på fredagen så startade eventet, och det var KÖ med ettt ännu större K. Vid inloggningen så hade Bioware ENDAST öppnat upp en enda engelsk EU server och 6 st TYSKA servrar, samt 4 st FRANSKA. Mycket smart av Bioware… NOT. Den engelska servern var full redan någon minut efter 17.00 så det var ju mindre kul. Estimated wait time, 1 minute and 47 minutes. I verkligheten tog det 40 minuter att komma in, medans andra fick vänta längre ändå. Lagomt till att man kom in så öppnade dom upp 2 engelska servrar till, efter ett enormt tryck på det officella forumet. Kanske var ett stress test av SJÄLVA spelarna istället.

Så hur var spelet då?

Spelupplevelsen de första 8 timmarna var mycket positiva måste jag säga. Introt var väldigt filmiskt, och man glömde lätt av att det var ett spel som skulle spelas. När den var över och man kom in på servern så fick man skapa en karaktär och det fanns lite avv välja mellan. För min del blev Republic, sedan Jedi Knight och människa. Sen kom man äntligen in i spelet, och vid första anblick så var upplägget väldigt likt World of Warcraft. Med minimap nere till höger, action raden i mitten, chat fönstret uppe till vänster. Och en extra action rad kunde man välja på varsin sida.

Questarna som man fick var av standard mallen, döda X av detta, lämna in. Hämta X av detta och lämna in. Precis som i World of Warcraft, MEN, det fanns en liten skillnad här och det är kommunikationen med quest givaren. Om man ska jämföra med WoW så förs det en dialog mellan dig och questgivaren, och du kan faktiskt påverka hur utgången av samtalet ska bli, och beroende på hur du svarar så kan du få Light poäng samt Dark poäng. De som spelat Knights of the Old Republic känner igen detta system. Jag gillade de skarpt, blir inte alls lika stelt och linjärt som i World of Warcraft. Nu har jag bara varit über snäll på allt, så ja bara samlat på mig Light poäng, men måste testa Dark också nån gång.

Världen i sig känns Star Wars, grafiken kanske inte är high-end, lite synd att dom inte gjort den ännu snyggare, men det får gå. Det funkar ju i WoW, och det funkar bra här också. Level 9 har jag hunnit bli hittills bara efter dessa timmar av spelande, sjukt mycket folk inne, så de var ju bara att campa vid vissa saker så man hade någon chans. Det är nackdelen med att tiotusen tals människor börjar samtidigt. Misstänker att vid lvl 10 så öppnar man upp nån form av talent träd och kanske inriktning. Som Jedi Knight fick jag även en companion som följde med och kunde små tanka, kändes väldigt trevligt. Man kan även geara sin droid om man så vill, väldigt trevligt. Mot slutet av start zonen så fick man skapa sin egen lightsaber, kändes hur gott som helst, så pass gott att man fick gåshud, och man också möta en elite best, som inte var direkt lätt. Men det gick, fick ner han, men det var på det berömda.

Efter detta så fick man ta en skyttel till Republic Fleet, där jag avslutade efter lite utforskande. Det visade sig att min droid kunde mer än bara att tanka och döda mobs. Han kunde även ta på sig tre stycken skills, och själv kunde man ha en crafting skill om jag minns rätt. Jag bara luktade på ytan av detta, känns som att det är bra mycket mer än så man kan göra. Blir att experimentera mer idag. Men med dessa skill som den kan ha, exempelvis så kunde man skicka iväg den för att leta föremål till crafting. Som det var upplagt så påminde det lite om EVE Online faktiskt, för man fick vänta olika länge för droiden att eventuellt hitta och komma tillbaka. Så vid högre skill, så tar det säkert längre tid. Sen hittade jag ”Starship Upgrades”, så jag antar att man kan köpa ett eget skepp, vore ju hur coolt som helst. Undra om det finns möjlighet att frakta X från punkt A till B, och kanske lite rymd strider. Lite Freelance aktigt. Man kan bara hoppas.

Men i helhet så är jag väldigt positiv till detta lir, nåt jag inte var för 1.5 år sen när jag såg de första videona som kom. Men nu kommer jag med all säkerhet förhandsboka detta, och jag hoppas att den blir en värdig utmanare till WoW. Det behövs. Den kommer nog inte ta över tronen, tyvärr, men jag hoppas den snor en massa spelare.

May the Force be with you.

Over and Out // Rob


Åtgärder

Information

Kommentera

