…TV Shows, del 8

3 11 2011

Sista serierna kommer här.

Being Human

TV Network: BBC Three

Säsong 4, 8 avsnitt

En udda serie från England, där vi får följa George, som är varulv, Mitchell, som är vampyr, och Annie, som är ett spöke. De bor tillsammans i en lägenhet, och försöker desperat att smälta in i samhället.

Låter kanske inte så spännande, men utöver Misfits och The Fades som är engelska serier också, så är även denna helt oslagbart. Historierna är välskrivna, och rollerna spelas utmärkt av skådespelarna. Humorn är klockren engelsk humor. I och med att varje säsong har runt 8 avsnitt så blir det ganska intensiva säsonger, vilket bara är bra. Det blir inte så mycket utfyllnads avsnitt, eller de blir inget sånt alls. Säsong 3 slutade sjukt spännande, och längtar till fjärde som börjar i början av 2012. När exakt vet jag inte än. Men detta är en serie som jag tycker ska ses.

Being Human

TV Network: SyFy

Säsong 1, 13 avsnitt.

Detta är den amerikanska remaken av den engelska som jag skrev ovanför. Den skiljer sig lite grann historie mässigt, men i det stora hela så är det ett enda plagiat, och ett mycket sämre sådant. Varför jag följer den här vet jag faktiskt inte, men troligen för att dom tar lite av en egen väg, så jag skulle tro att andra säsongen blir ännu mer olik den engelsk varianten. Jag hoppas då i alla fall det.

Vet dock inte när andra säsongen ska börja sändas, men troligen blir det väl under första kvartalet 2012. Men om man ska välja vilken man ska se, UK eller US, så är det egentligen inget val som behöver göras. Följ UK, originalet, den är mycket bättre, och har betydligt bättre humor och känns mer äkta helt enkelt.

Ancient Aliens

TV Network: History Channel

Säsong 3, 14 avsnitt.

Ancient Aliens är en dokumentär serie som tar upp frågor som, ”Tänk om livet på jorden inte alls är som vi lärt oss. Tänk om vi fått besök av utomjordingar långt tillbaka under människans historia.”

Till och börja med så ska jag väl säga att man ska ta såna här dokumentärer med en nypa salt, och att oftast så är det upplagt på ett sånt sätt att man ska ifrågasätta det vi känner till. Och ärligen kan jag säga att man får sig en funderare. Tänk om. Enligt serien så finns det mycket bevis i bibeln och sådant som pekar på att vi blivit besökta, men hur det ska tolkas är en annan fråga. Men en sån sak att det finns sjukt mycket likheter mellan gudarna i det olika religionerna. Eller att många byggnader som upptäcks omöjligen kan ha byggts av människor på den tiden, med den teknologi vi hade då. Serien är helt klart intressant att se, och det är upp till var och en vad man ska tro på. Personligen tror jag att vårt förflutna inte riktigt är så enkelt som vi tror idag. Det finns nog mycket mer att upptäcka.

 

Origins of Us

TV Network: BBC

Säsong 1, ?? avsnitt

Origins of Us handlar just om oss, människan. Dr Alice Roberts låter oss följa med på en resa som går igenom hur vår kropp fungerar, och varför vi ser ut som vi gör. Hur vår evolution har varit. Det är en av det mer intressantare dokumentärer om just människan som jag sett. Men efter att sett nästa 2 säsonger på raken av Ancient Aliens så går det bara inte att låta bli att jämföra. Men bortsett från det, så är det en riktigt bra dokumentär som är lärorik. Är man intresserad av människan och dess ursprung, så är denna definitivt värd att titta på.

 

Så där då. Det var de serier som jag följer till och från.

Over and Out // Rob


Åtgärder

Information

Kommentera

