…I Saw the Pirate

1 07 2011

Länge sen man skrev något nu. Har bara inte haft ork eller lust att göra, sen har jag inte knappt tagit några bilder heller. Sen i början av Maj så har det väl hänt lite här nere. Dels har både Anders och Peter åkt hem, och många andra har åkt hem. Ön blev ännu lugnare och fler ställen slog igen. Så det blev bara jag, Naiyana och Jimmie kvar i skolan. Väldigt lugnt och skönt var det dock. Och proven gick bättre för varje gång, nåt som jag aldrig trodde skulle ske. Så sista provet fick jag:

  • Listening – 18.75% / 25%
  • Speaking – 20.00% / 25%
  • Reading – 16.67% / 20%
  • Writing – 14.67% / 20%
  • Assignments – 9.73% / 10%

Så den totala blev då på 79.82% på det 3:e testet. Kan ju säga att man blev väldigt trött mot slutet av kursen och man bara ville få det avklarat så man kunde vila huvudet. Det totala resultate för HELA intermediate kursen slutade på 79.64%, dvs, jag klarade det. Man ska ha över 60% för att klara, så jag är nöjd. Sen skulle ju skolan också ha ”Wall of Fame” där jag tydligen ska få vara med för min handskrift. Lite roligt att man får en plats där. Men under hela Maj så gjorde jag i princip ingenting förutom att man längtade till andra veckan i Juni. Och spelade lite World of Warcraft så klart, men en del Back to the Future också, samt Rift.

Den 10:e Juni drog jag till Bangkok för att vara här en månad, och för att träffa en tjej vid namn Grace. Bor i närheten av Silom, rättare sagt vid Sathorn Saint View, ett ställe där man kan bo längre perioder. Små lägenheter, fräscha, men inte så stora dock. Men det duger för en månad. Dock får man betala för nätet, samt el och vatten, ska bli intressant å se el räkningen vid utcheckning sen. Stället ligger vid Surasak BTS, tar ca 10 minuter att gå dit. Har väl shoppat lite smått och vart på en del filmer på bio, och ätit gott. Vart till The Grand Palace (se bilder nedan) och olika marknader.

Jimmie är här nu så man har ju spenderat lite tid med honom också under tiden Grace vart i skolan. Yrat omkring på MBK var och varannan dag, Paragon och andra ställen. Men vad mycket araber och indier det är på MBK och kineser. Tycker personligen dom är riktigt ohövliga, högljudda och buffliga av sig. Undra om det bara jag som tycker så. Min bild av dessa folkslag har inte förbättrats. Man ska inte dra alla över en och samma kam. Men jag undrar om vi skandinavier är likadana? Är vi ohövliga, odrägliga av oss?

Nåt som fick mig att tända till var när vi var på VIP salongen på The Green Lantern på MBK. Som för övrigt inte kan tyckas vara VIP, då benutrymmet var minimalt och duken inte var så stor. Men hur som haver, med oss i salongen hade vi ett gäng araber med varsin thailändska bredvid sig. Och gänget bredvid oss pratade högt under filmens gång, samt så satt Herr Arab och fipplade med telefon så den lyste upp hela salongen. Alltså, förstår inte varför jag har en sån otur hela tiden när jag går på film. Men i alla fall, precis innan jag tänkte öppna käften och säga några välvalda ord till herrn, så reste sig en västerlänning bakom mig, och slog till han på axeln och sa åt honom att skärpa sig, varvid han gjorde det. Skönt.

Men det är inte enda gången, när vi var på X-Men: First Class så fick jag naturligtvis en stol-sparkare bakom mig. Av alla platser i HELA salongen så ska denna sätta sig bakom just mig. Det slår aldrig fel. Men men, tack och lov så var filmen så jävla bra att jag i stort sett inte tänkte mycket på det. Men efter min tid här så måste jag säga att att det år så många som inte kan respektera regler, nu är de inte bara araber, kineser eller indier, utan alla. Och många av dom är faktiskt thaiare som totalt ignorerar all information som man får gällande mobiltelefoner i bio salongen. Är det så svårt att sätta telefonen på ljudlös och LÅTA den vara i fickan tills filmen är över. Om man nu MÅSTE prata så kan man väl åtminstone gå ut. Nej, hårdare tag bör det vara och fler vakter som tar detta på allvar. Det är då mina två cent om det.

Nej, kanske dags att lägga upp lite bilder nu då. Ska testa ett annan layout.

Utsikten från min balkong. Ganska fin, eller hur? Bakom garagen så är det inget mindre än en… Muslimsk kyrkogård!! Det är ganska dödstyst på kvällarna i alla fall.

Maken till en trängre marknad får man då leta efter. Paruhad Market är då detta, och det fanns oerhörda mängder av olika sorters tyger. Och här inne körde dom moppe också.

Vid BTS stationen Mo Chit, slut stationen på Sukhumvit Line, och där J.J. Market ligger. Här finns det prylar att köpa. Om det inte vore för folkmängden. Sjukt mycket folk, och risken för ficktjuvar är väldigt stor. Så man var lite paranoid när man var här. Dom hade goda kyckling kebab i alla fall.

  

  

Men se på fan.. Självaste Jack Sparrow var på marknaden. Nåja, inte riktigt han då. Men jävla lik om inte annat. Sättet han är på, själva kropps rörelserna är identiska med Depps version. Ser man honom på avstånd, eller bakifrån så ser man inte skillnad. För övrigt så var det han som presenterade senaste Pirates filmen på Paragon här i Thailand när den kom. Han säljer egentillverkade smycken och vykort.

Så nästa del av bilder blir av The Grand Palace, som är Bangkoks stolthet. Och ett måste att se om man inte har gjort det. Men, man måste ha långbyxor på sig. Jag tog på mig jeans, och självklart så var det übervarmt den här dagen, och gå i jeans var lite småvarmt. Men det gick.

  

  

Fick en guidad tur runt stället, och som tur var fick jag en egen guide. Då Grace jobbade här förut som guide, så kände hon folk här. Och fixade så vi fick en egen guide som pratade bra engelska. Mer personligt blev det, så man slipper vara i en stor grupp. Sjukt mycket guld som har använts till alla kreationer, och det är rent guld.

  

  

Mera guld, och uppe till vänster är det en exakt kopia av Angkor Wat i skala 1:400. Längs med väggarna runt om hela stället så är det en lång målning som berättar en lång historia, om demoner, kungar och princessor. Intressant att lyssna på guiden när han berättar.

  

  

  

  

En av många så kallade ”stupas” som är täckt helt i guld. Högvakten som står i stolen och steker i en bild däruppe är imponerande. Måste ju vara tokvarmt att stå så där. Efter den här enormt varma dagen så hade man gjort sig förtjänt av en skön fot- och thaimassage på Massage Garden. Billigt, och väldigt skönt. Ligger i närheten av Khaosan Road.

Det har ju blivit en del filmer här och det blir en till imorgon, Transformers 3 på Imax och i 3D. Ska visst vara riktigt bra och filmen ska tydligen vara den bästa filmen i trilogin och med bästa 3D effekterna sedan Avatar. Köpte ett stativ till kameran häromdagen också, 890 baht. Skulle vara kul att gå ut en kväll och testa att fota lite med hjälp av den. Men vette fan om man vågar sig ut i området jag bor på, fick höra att folk har blivit rånad på sen kvällarna när dom varit ute och gått, så det kanske är bäst att hålla sig inne, eller ta sig hem med taxi eller nåt om man skulle vara ute. Det var det, nu vet ja inte vad mer jag ska skriva…

Härligt med rush hour. Vardag i storstan.

Over and Out // Rob


Åtgärder

Information

One response

1 07 2011
Mats

Tja.. Du måste ju skriva mer om bruden…

Kommentera

