…The Heist

15 03 2011

En vecka sen sist, fan vad tiden går. Och jag glömde berätta en väldigt tråkig grej som hände innan jag skrev det förra inlägget. Tråkigt för Petrus som råkade ut för skiten. Han har ju bott i ett rum bredvid Peter i en månad, och under den tiden så hoppade han av skolan mer eller mindre, för att åka till Bangkok sedan på någon meditations kurs, och sen fara hem. Han försökte väl försörja sig här genom att spela på barer. Han var DJ Leo. Så 2 dagar innan han skulle fara till Bangkok så var han ute och festade lite, med nån rysk kompis och dennes flickvän. Petrus och hans ryska kompis fortsatte festandet på rummet där dom drack och rökte lite. Efter en stund så ska den ryske kompisen tydligen ha gått ut för att köpa en varsin pannkaka med banan för att sedan ta med på rummet. Och de åt upp det, och efter det så ska Petrus ha slocknat, och när han vaknade upp så var allting borta. Hans laptop med DJ musik, och all han utrustning, pengar och pass. Vilket öde. Varken dörren nere eller till rummet var uppbrutet, och ryssen påstod sig själv att ha blivit nerdrogad. Vilket jag tror är rena skitsnacket.

Ryssen försökte väl stanna kvar och se oskyldig ut. Petrus hade blivit nerdrogad. Man ska aldrig lite på ryssar, dom är bara otrevliga, stjäl saker och är allmänt respektlösa. I alla fall här i Thailand.

Hur som helst. För en vecka sedan så var det dags igen för ett litet möte med tokfan Pierre om huruvuda vi skulle stanna eller inte. Vi hade ju fått en hyra på 7000 baht under lågsäsongen, men var lite osäkra om vi ville bo kvar med den, i och med att vi hade kunnat få billigare. Pierre öppnade med att säga att han kunde gå ner till 6000 baht per månad.

Så skönt att det gick bra. Det är under hälften av vad han egentligen vill ha, så vi är nöjda med det. Det enda vi inte är nöjda med här hastigheten på nätet som han fortfarande inte har fixat. Vi får fortsätta tjata om det.

Första veckan i den nya kursen är avklarad, och det har varit ganska omotiverat. Men det som händer, händer. Annars har veckan varit lugn som vanligt, men nu till helgen blir det lite fiske på havet. Så det kan nog bli ganska kul. 1250 baht för en egen båt, via skolan. Hoppas man kan få lite trevliga bilder då. Igår så var jag med Anders och Martin för att kika lite när dom spelar volley ball. Såg roligt ut, men jag var inte delaktig. Jag passade på att träna att ta lite bilder på rörliga objekt. Men mitt i allt, så krånglade minneskortet, och nu kan ja inte göra nåt med det. Inte ens formattera. Jävla skit grejer. Så jag lär nog köpa ett i Sverige och skicka hem till någon, som sedan får skicka ner det hit. Hittar fan inga vettiga minneskort, vare sig i Phuket eller i Pattaya. Och här på ön finns det garanterat inte.

Martin servar på ett skumt sätt, men effektivt. Kul att se. Och snutjävlarna har börjat ha trafik koll så gott som varenda dag, och dom står oftast 100 meter från skolan, så har man otur och inte har hjälm på sig så blir det böter. Visserligen så är det inga höga böter som i Sverige, ca 200 baht tror jag det är. Onödigt dock. Men har man fått böter en dag, så får man ett kvitto, och under den dagen så kan man inte få någe mer böter för just inte-bära-hjälm. Åker man dit igen, så är det bara att köra upp kvittot i ansiktet på polismannen. Det är vad jag hört i alla fall.

Vad mer ska man kunna skriva, känns lite fattigt med skrivandet just nu. Får se om de blir nåt mer till helgen.

Over and Out // Rob


Åtgärder

Information

7 responses

15 03 2011
Siri

Blö för böter. Kul för polisernas fikakassa men stackars mig som mai mi ngern paa för att själv köpa lunch idag. Och alla vet att thaiare behöver sin MAT för att fungera korrekt!

15 03 2011
Jimmie Edfeldt

Får man kvitto så gå de förmodligen inte till deras fikakassa men iaf.. Tycker det är bra med kontroller och det borde vara flera så mer använder hjälm..

Btw; Var du inne på Tuk Com i Pattaya. Där borde du garanterat kunna hitta bra minneskort billigt.. Annars finns det ju även garanterat på Central Festival oxå.. Där köpte jag mitt minneskort och det fungerar felfritt…

15 03 2011
Robert Johansson

Jodå, jag har kollat i Pattaya förut. Men ingenstans hittar jag det jag vill ha. SanDisk Extreme III 8 GB. Dom har bara vanliga klass 4 kort. Har ett 2 GB sådant nu tillfälligt. Men vore gött med lite mer space🙂

17 03 2011
Frallan

Hur gick det för Petrus/Leo sedan? Är han kvar på Lanta?

18 03 2011
Robert

Jag har ingen aning, vad jag vet är han på meditations kurs i BKK i 10 dagar efter det hände, så han har vart lite offline. Efter de skulle han dra hem till Sverige, så jag antar att han är på sluttampen av sin resa, om han inte redan är tebax i Svedala…

18 03 2011
Frallan

Hm, ok, undrar om han hade någon returbiljett. När jag träffade honom efter nyår så hade han iaf inte någon biljett hem. Så om han blivit av med allt så undrar jag hur det gått. Vet du om någon på skolan har någon mailadress till honom?

18 03 2011
Robert

Vad jag förstått så har det mesta ordnat sig. Ambassaden har fixat ett temporärt pass, och tror hans mamma hade skickat lite pengar. Jag hoppas verkligen att det ordnat sig för han, skit tråkigt å jobbigt att råka ut för nåt sådant:/

Kommentera

