…Easy Rider.

6 02 2011

Lugn vecka, första veckan efter andra provet. Och nu börjar förberedelserna inför slutprovet av nybörjar kursen, och jag ser INTE fram emot den. Hela provet kommer att pågå under en hel vecka. Men misslyckas man så är de bara att försöka igen, på nåt sätt så klarar alla provet. Igår, lördag, så var det dags för en liten utflykt med pojkarna och flickorna. Jag, Mats och Nanny, Peter och Nong, satte oss på mopederna vid 10.00 tiden och begav oss söderut för att se vad mopederna tog oss. Efter ett par mil söderut, så tog den traditionella vägen slut och grusvägar tog över. Men herregud vilka vägar, och vilka lutningar på backarna. Sjukt fårigt, stenigt, grusigt och sandigt. Det var en pers att köra, men det gick förvånansvärt bra. Enda oron man hade var om man skulle få punka, för då skulle man få problem. Inget service ställe på flera kilometer. Tänker inte skriva så mycket nu, utan bilderna får tala istället.

Efter en stunds åkande och ”off road” åkande så var vi framme vid national parken och fyren som är den sydligaste delen på ön. Väldigt fint var det, och fantastiskt varmt. Fina stränder. Dock kostade det oss 100 baht per farang och 20 baht per thai. Hmm, amazing Thailand, eller hur var det.

Härligt badvatten var det. Rent och smaragdgrönt. Det som var lite synd var stranden där det låg lite flaskor här och var. Man tycker att dom borde ju rensa upp, det var ju trots allt en nationalpark. Man fick heller inte plocka upp stenar och ta med sig hem.

– Panorama från fyren in mot ön. –

Efter badet drog vi oss tillbaka och destination White Rock Resort var igång. Ut på gruspisten igen med cyklarna.

Stannade till vid Top View, en fin restaurang på vägen tillbaka. Väldigt sega, 50 minuter efter beställning fick vi maten. Men den fina utsikten vägde upp allting. Gott var det, men thaiarna har verkligen problem att få till stark mat till en. Fast dom frågar om man vill ha jättestarkt, och man säger ja, så är det inte starkt.

Efter maten åkte vi vidare, och kom fram till White Rock Resort, som ägs av en äldre dam, som precis har börjat i samma klass som Peter i skolan. En väldigt fin resort, stora bungalows, men säkerligen bra dyrt också. Poolen var guldstjärnan med resorten, helt nybyggd pool, och riktigt skönt att svalka sig på tillbaka resan. Vi stannade kvar ett par timmar där, och halv sov bredvid baren på ett par sköna madrasser och drack gott.

Vi fick två katter till sällskap också, ena låg bredvid mig och sov bara. Varmt var det. Men skönt och mycket avslappnat.

Vid 18 tiden åkte vi hem igen, så det blev en heldags utflykt. Underbart. Lär göras om igen någon gång.

Over and Out // Rob

Åtgärder

Information

2 responses

6 02 2011
Mats

Vilken underbar dag

Rebecca Johansson

Underbara bilder bror🙂 du ser prima ut!