…Back to School

22 11 2010

Phuket resan började tidigt på morgonen och man var hyffsat trött, men det fick gå. Fick kliva på en liten två vånings båt vid piren i Saladan, Koh Lanta. Var så lågt i tak att man fick böja sig för att kunna gå in till stolarna. Byte av båt i Phi Phi Islands, och resan dig tog ca 1 tiumme och 20 minuter. Väl där så kom båten till Phuket och vi fick byta båt på havet.

Resan därifrån tog sedan ca 1 timme och 40 minuter till Phuket. Framme där fick vi ta en minibus för att ta oss in till Patong beach. Minibussen var full och vägen in till Patong tog ca 30-40 minuter, och gick över berget på serpentinvägar som var riktigt branta på sina ställen. Chauffören frågade oss vart vi skulle, men eftersom vi inte hade nåt hotell inbokat så sa vi bara att han skulle släppa av oss i Patong. Han ruskade typ på huvudet och körde in till Phuket Town och visade oss ett hotell. Säkert svindyrt, hade väl blivit blåst om vi tog de. Men efter lite mer snack så släppte han av oss inne i Patong, och där var det mat som hägrade. Hade inte ätit på hela dagen. Gick förbi Håkans Bar också, som figurerade i TV på Kanal 5 i våras.

Lite likt Pattaya var den, men betydligt mindre bartjejer som skriker efter en så fort man går förbi barerna. Och den så kallade ”walking street” här var inget i jämförelse med Pattaya. Det var väl bra på sätt och vis, vad man nu är ute efter. Under dagen så var det en miljard matstånd kändes det som, som sålde diverse saker.

På kvällen var vi och såg på Harry Potter and the Deathly Hallows, Part 1. Stranden i Patong var betydligt bättre än i Pattaya, ja, precis allting var bättre. Sanden var finkornig och strandytan var längre och bredare. Bättre restauranger/barer efter stranden också. Anders tog sig en Chang i värmen innan vi gick vidare.

En isskulptör så vi på vägen också, väldigt skicklig. Och senare på kvällen så var det bar dags igen, och var till Soi Eric där det fanns barer efter barer efter barer. Men det var helt okey att sitta här, inte så många tjejer som skriker eller är på, inte så värst hög musik så man slipper skrika halsen av sig för att prata. Sen fanns det naturligtvis en rad discotek, men i vanlig ordning så går det inte att bara sitta där och ta de lugnt. Det går inte att prata.

Kvällen blev seg, och kom hem ca 4 på morgonen och taxin skulle hämta upp oss vid hotellet vid 09.15. Det gick bra, men fan va seg å trött man var. Enda man ville göra var att sova hela dagen så man kunde vara laddad inför skolan dagen efter. Klockan 11 gick båten till Phi Phi Islands, och där fick vi vänta i ca 2 timmar på nästa båt till Koh Lanta. Phi Phi hade riktigt trevliga stränder också, men jag såg inte så mycket där eftersom vi bara hade 2 timmar på oss.

Stranden var riktigt ren och skön sand att gå på. Badade inget här, men det var sjukt långgrunt när man såg andra gå ut i vattnet. Hit blir det nog att åka igen någon gång, kanske för att snorkla eller så.

Blev en bild på var sida av piren också när vi gick till båten för att åka hem. Vattnet är riktigt rent här, och man ser botten på djupa vatten också. Och det var tok varmt den här dagen, speciellt när vi satt på båten och väntade på att den skulle starta. Inte kul.

Tebax på Lanta kom Peter och Magnus och hämtade upp oss med mopparna, och på kvällen blev det en sjysst solnedgång.

Dagen efter, eller imorse, så var det dags för skola, första skoldagen på ca 10 år. Men dra åt helvete vilken start. Man är i chocktillstånd. Tempot var bland det snabbaste och mest intensiva jag varit med om. Men tur att man inte var den enda som var helt nollställd. Hemläxa redan från dag ett och lära sig konsonanter och vokaler.. på Thai!!! Det här kommer bli en sjujäkla utmaning. Men det blir vad det blir. No more, no less. Efter dagen så var man måttligt slut i huvudet och på kvällen var det dags för gemensam middag med klassen. Var väl okey, hoppas det blir roligare framöver.

Nu är klockan 23.17 och det åskar och blixtrar nå djävulskt här. Mysfaktorn är i topp. Hoppas bara strömmen håller i sig på ön. Nästa blogg uppdatering blir nog inte förrän till helgen när man är ledig från skolan.

Over and Out // Rob

Åtgärder

Information

One response

27 11 2010
micke_prik

Roligt att höra att dom kör utbildning på allvar. Kom igen och skriv lite thai med mig sen. ska bli kul att bli utklassad efter ett tag, speciellt i skrift. Men det är nog någon månad kvar tills dess😉

Godspeed från ett kallt meningslöst sverige.